bip

Seminarium Naukowe Ekonomia „Społeczna odpowiedzialność biznesu w praktyce”, – 27.01.2019

Czym zajmuje się specjalista do spraw szczęścia?

Czy warto wykorzystać chromoterapię w przedsiębiorstwie?

Na czym polega pomysłodajnia w firmie transportowej?

Na te i inne pytania odpowiadali Studenci I roku studiów magisterskich kierunku Ekonomia (specjalności: Rachunkowość i doradztwo finansowe, Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw), którzy w trakcie seminarium poświęconego zagadnieniom związanym ze społeczną odpowiedzialnością biznesu wcielili się w rolę prelegentów.

Co oznacza społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli rozwijający się w ostatnich latach w Polsce CSR (z ang. Corporate Social Responsibility)? Zgodnie z systemem jakości ISO 26000, jest to wzięcie przez przedsiębiorstwo odpowiedzialności za wpływ podejmowanych decyzji i aktywności na społeczeństwo i środowisko. Na każdym bowiem biznesmenie, bez względu na wielkość jego firmy czy zasięg jej działania, ciąży moralne zobowiązanie wobec pracowników i otoczenia zewnętrznego.

Slajd z prezentacji producent odzieży dla niemowląt BOBAS

Studenci oparli swoje prezentacje o własne (wykreowane na potrzeby seminarium) podmioty rynkowe, zróżnicowane ze względu na prowadzoną działalność. Słuchacze mieli możliwość zapoznać się z propozycjami działań CSR w takich firmach, jak Wytwórnia Słodyczy Naturalnych, Sieć Restauracji Wegetariańskich, Rodzinna Poradnia Psychologiczna Family Center czy Klub Sportów Ekstremalnych dla Seniorów. Opracowane przez prelegentów strategie społecznej odpowiedzialności biznesu zawierały ogromny wachlarz innowacyjnych, gotowych do wdrożenia pomysłów na rzecz własnych pracowników oraz członków społeczności lokalnych.

Fabryka Samochodów Osobowych JAGUAR uruchomiła m.in. produkcję i sprzedaż odblasków firmowych, z których zysk przekazywany jest fundacjom działającym na rzecz dzieci poszkodowanych w wypadkach samochodowych. Bałtycki Koncert Rybacki organizuje cykliczne, bezpłatne wycieczki statkiem dla wychowanków lokalnych domów dziecka i szkół, zaś sieć restauracji wegetariańskich codziennie wieczorem oferuje bezpłatne posiłki dla bezdomnych.

Corporate Social Responsibility to również mądra edukacja społeczeństwa – przykładem tego są chociażby bezpłatne warsztaty prowadzone przez zakład uboju drobiu Butcherchick Sp. z o.o., poświęcone metodom rozpoznawania świeżości i jakości mięsa. Z kolei producent przetworów owocowo-warzywnych dla dzieci organizuje w największych miastach Polski, tj. w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Myślenicach, spotkania dla rodzin, których elementem jest m.in. kurs zdrowego gotowania, prowadzony przez finalistę telewizyjnego show kulinarnego. Klinika Chorób Płuc prowadzi działania edukacyjne w szkołach, promujące postawy antynikotynowe wśród młodzieży oraz wspierające walkę z sięganiem po pierwszego papierosa.

CSR to także obszar oddziaływania na środowisko naturalne, co Studenci szczególnie podkreślali w swoich wystąpieniach, przedstawiając różnorodne inwestycje i aktywności proekologiczne. Globalny dystrybutor kawy i herbaty Poland Export zakupił samochody dostawcze i osobowe z napędem elektrycznym oraz współfinansował ekologiczne nawozy swoim dostawcom. Prywatny szpital kardiologiczny, oprócz popularnych rozwiązań typu segregacja śmieci czy montaż paneli solarnych, zdecydował się m.in. na posadzenie drzew w pobliskim parku. Z kolei koncern farmaceutyczny SandisiS sfinansował w 2017 roku ponad 50 projektów inwestycyjnych związanych z energooszczędnością w różnych krajach świata na łączną wartość blisko 4 mln dolarów.

Adresatami społecznie odpowiedzialnych działań w studenckich biznesach byli również pracownicy, wśród których m.in. premiowano świadome korzystanie ze środowiska. Producent odzieży dla niemowląt BOBAS włącza się corocznie do akcji „Polska bez smogu” i zwraca zatrudnionym u siebie osobom koszty dojazdu do pracy transportem miejskim. W Wyższej Szkole Bezpiecznej Przyszłości wszyscy pracownicy i studenci dojeżdżający do uczelni rowerem otrzymują złotówkę za każdy przejechany kilometr.

Prezentowane przedsiębiorstwa musiały zmierzyć się z sytuacją kryzysową, w wyniku której ucierpiał ich wizerunek publiczny, a zaufanie zdobyte dotychczas u kontrahentów zostało mocno naruszone. Wytwórnia Słodyczy Naturalnych zanieczyściła ściekami produkcyjnymi okoliczne łowisko pstrąga tęczowego, a pracownik towarzystwa ubezpieczeniowego Bezpieczny pojazd, prowadzącego zakrojoną na szeroką skalę kampanię społeczną promującą trzeźwość za kierownicą, został zatrzymany za jazdę samochodem pod wpływem alkoholu… Jak zareagować w takiej sytuacji? Czy odpowiednio zaprojektowane i wdrożone działania z obszaru CSR mogą być receptą na nadszarpniętą reputację firmy? Prelegenci ponad wszelką wątpliwość udowodnili, że tak, przygotowując bogate programy naprawcze, rekompensujące poszkodowanym osobom (grupom społecznym) negatywne skutki sytuacji kryzysowej.

Organizatorzy pragną złożyć serdeczne podziękowania wszystkim uczestnikom wydarzenia.

Opracowała: Eliza Sułkiewicz

Seminarium naukowe zostało zorganizowane przez Wydział Zamiejscowy w Myślenicach Staropolskiej Szkoły Wyższej w Kielcach przy współudziale Fundacji Przeciwdziałającej Wykluczeniu Społecznemu „Między Nami” w dniu 27 stycznia 2019 roku.