bip

SEMINARIUM „STRATEGIE ROZWOJU PRODUKTU, CZYLI EKONOMIA MENEDŻERSKA W PRAKTYCE”

Czy zjawisko makdonaldyzacji stanowi szansę czy zagrożenie współczesnej ekonomii konsumpcji?

Czy konsumenci w procesie podejmowania decyzji zakupowych zachowują się bardziej jak koty, czy bardziej jak psy?
Jakie typy decyzyjnych zachowań nabywczych wykazują mężczyźni, wybierając maszynkę do golenia?

Odpowiedzi na te i inne pytania poszukiwali uczestnicy seminarium studenckiego pn. Strategie rozwoju produktu, czyli ekonomia menedżerska w praktyce, które odbyło się w dniu 16 listopada 2019 roku na Wydziale Ekonomicznym Staropolskiej Szkoły Wyższej w Kielcach.

Celem seminarium była analiza rzeczywistych sytuacji rynkowych na przykładzie wiodących światowych marek, takich jak Gillette, Lipton, Nestle, Shiseido,  Sheba czy linii lotniczych Qantas.  W rolę prelegentów wcielili się Studenci II roku studiów magisterskich na kierunku Ekonomia (specjalność Gospodarka i Administracja Publiczna), którzy poddawali analizie rzeczywiste sytuacje rynkowe i rozważali różne scenariusze potencjalnych strategii dalszego rozwoju produktów.

Nie sposób wspomnieć o wszystkich poruszanych na seminarium wątkach, natomiast jedną z prezentacji, które wywołały największą dyskusję wśród uczestników, była prezentacja poświęcona postępującemu w ostatnich kilku dekadach  procesowi makdonaldyzacji społeczeństwa.
Czym jest bowiem makdonaldyzacja? To zjawisko opisane przez George’a Ritzera już w latach 60. ubiegłego wieku jako proces stopniowego upowszechniania się zasad działania znanych z barów szybkiej obsługi (uosabianych przez sieć McDonald’s) we wszystkich dziedzinach życia społecznego. Z jednej strony oszczędność czasu w procesie zakupu, standaryzacja produktu, obniżenie kosztów produkcji, równe traktowanie odbiorców, z drugiej zaś dehumanizacja otoczenia, tłumienie różnorodności potrzeb klientów i indywidualnego podejścia do nich, sztampowe produkty, powierzchowny kontakt z drugim człowiekiem, ilość stanowiąca synonim jakości. Globalizacja obleczona w szybkość, wydajność, masowość …

Uczestnicy seminarium mieli również okazję poznać wiele ciekawostek związanych z powszechnie znanymi markami. Nie każdy bowiem słyszał chociażby o tym, że sztandarowe produkty BIC: długopis, zapalniczka oraz jednoczęściowa maszynka do golenia stały się częścią stałej kolekcji Narodowego Muzeum Sztuki Współczesnej  Centrum Georges Pompidou w Paryżu.

Organizator pragnie złożyć serdeczne podziękowania wszystkim uczestnikom wydarzenia.

Opracowała: dr Eliza Sułkiewicz
Organizator seminarium