bip

O PIENIĄDZU I BIZNESIE PODCZAS WARSZTATÓW W SZKOŁACH ŚREDNICH!

Jak sprzedawać nadzieje i marzenia?
Czy monety zawsze muszą być okrągłe?
Pieniądz elektroniczny – czego jeszcze o nim nie wiemy?
Na te i inne pytania szukali odpowiedzi uczniowie szkół średnich podczas zajęć edukacyjnych, prowadzonych w ramach MODUŁU MŁODEGO EKONOMISTY przez kadrę dydaktyczną Staropolskiej Szkoły Wyższej w Kielcach.

Moduł Młodego Ekonomisty to cykl warsztatów z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości, organizowanych w projekcie „Świętokrzyskie Mistrzostwa Ekonomiczne”, realizowanym z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
Tematyka warsztatów jest zróżnicowana – obejmuje zagadnienia związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem konsumenta na rynku, stymuluje postawy przedsiębiorcze wśród młodych osób, a także przybliża historię, funkcje i oblicza pieniądza.

Zajęcia, które z pewnością przykuwają największą uwagę uczniów, to „UWAŻAJ – FALSYFIKAT!”, czyli weryfikacja autentyczności polskich i zagranicznych znaków pieniężnych. Wykorzystując zasadę „dotknij, popatrz, przechyl, sprawdź”, młodzież odnajdywała i weryfikowała na banknotach różne rodzaje zabezpieczeń, takie jak m.in. nitki zabezpieczające, uzupełniający się druk obustronny (recto-verso), efekt kątowy czy też farbę zmienną optycznie. Jedno z największych wyzwań stanowiło odczytanie mikrodruków ukrytych w różnych elementach grafiki na poszczególnych nominałach – w większości przypadków konieczne było wsparcie w postaci lup i latarek.

Dzięki wyposażeniu w lampy UV, możliwa była również analiza zabezpieczeń utajonych, widocznych jedynie w świetle ultrafioletowym.
Ćwiczenia praktyczne wsparte były materiałami multimedialnymi, co umożliwiło m.in. zaprezentowanie tych zabezpieczeń, które można dostrzec jedynie w podczerwieni.

W trakcie wykładów „OD PŁACIDŁA DO ZŁOTEGO” poświęconych pieniądzu, jego historii i roli w gospodarce, prelegentka poruszyła także wątki numizmatyczne, tłumacząc np. różnice pomiędzy monetami i banknotami okolicznościowymi kolekcjonerskimi a okolicznościowymi obiegowymi. Na slajdach można było zapoznać się z wyjątkowymi przykładami tego typu znaków pieniężnych, np. monetami kulistymi – złotą i srebrną – emitowanymi przez Narodowy Bank Polski z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Uczniowie poznali również postać Andrzeja Heidricha, twórcy projektów graficznych poprzedniej i obecnej serii naszych rodzimych banknotów: Wielcy Polacy oraz Królowie i Książęta Polski.

Jak wspomniano na początku, działania edukacyjne w projekcie skierowane były również na rozbudzenie wśród młodzieży postaw przedsiębiorczych, zrozumienie mechanizmów rządzących rynkiem oraz przygotowanie do czynnego w nim uczestnictwa poprzez kształtowanie ich świadomości i zachowań w dorosłym życiu.

Wykład pn. „EUREKA, czyli szukamy przepisu na biznes” skupiał uwagę m.in. na  wadach i zaletach prowadzenia własnego biznesu, charakterystyce uczestników rynku oraz mechanizmom popytu i podaży.
Jak ważne jest przełamywanie stereotypów w biznesie?
Czy nadzieje i marzenia to towar na sprzedaż?
Co oznacza storytelling dla przedsiębiorcy?
Odpowiedzi na te pytania są wbrew pozorom łatwe, co nie przeszkadzało w zainicjowaniu ciekawej i często wielowątkowej dyskusji na temat praktycznych i moralnych aspektów prowadzenia biznesu… Dodatkowym bodźcem do rozmów stanowiły prezentowane przez prelegentkę liczne przykłady innowacyjnych przedsięwzięć, m.in. studencki start-up Mad Bicycles Adama Zdanowicza z Podlasia, który oferuje swoim klientom niepowtarzalne wizualnie, zachwycające formą i charakterem rowery, które można samodzielnie zaprojektować dzięki aplikacji na stronie internetowej.

„Bezpieczeństwo finansowe na co dzień” to kolejny temat cieszącym się szczególnym zainteresowaniem uczniów. W trakcie wykładu i warsztatów omawiane były podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z transakcji bezgotówkowych, a także zagrożenia związane z zakupami on-line. Coraz częściej banki kierują ofertę kart płatniczych do osób nieletnich, ich użytkownikami mogą być nawet osoby mające zaledwie 13 lat. W związku z tym pilną potrzebą staje się coraz wcześniejsza edukacja młodzieży w zakresie bezpiecznego korzystania z pieniądza elektronicznego, zapobiegająca wyłudzeniom danych w Internecie i kradzieży środków z karty (w bankomatach, transakcjach zbliżeniowych, platformach zakupowych).
Jednym z narzędzi, jakimi od tej chwili będą posługiwać się uczniowie, są bezpieczne etui na karty zbliżeniowe (płatnicze, legitymacje uczniowskie, karty miejskie) z technologią RFID, blokujące fale radiowe, dzięki czemu zabezpieczają zarówno środki finansowe na tych kartach, jak też zapisane na nich dane identyfikacyjne. Każdy z uczestników warsztatów poświęconych bezpieczeństwu pieniądza elektronicznego został zaopatrzony w takie właśnie etui.

Czego należy oczekiwać od sprzedawcy?
Gdzie szukać pomocy w sytuacji kryzysowej?
I przede wszystkim – dlaczego musimy zawsze dokładnie czytać umowę przed jej podpisaniem?
Odpowiedzi na te i inne pytania były omawiane na kolejnym z warsztatów – „Blaski i cienie bycia konsumentem”. Zajęcia mają na celu przede wszystkim przybliżenie słuchaczom podstawowych praw i obowiązków wynikających z faktu bycia nabywcą dóbr i usług nie tylko konsumpcyjnych, lecz również finansowych. Zapoznanie z obowiązującymi przepisami ułatwiają liczne scenki sytuacyjne, które mogą przydarzyć się każdemu z nas… teraz będziemy już wiedzieć, jak zareagować i gdzie ewentualnie szukać pomocy, gdyby nie udało się samodzielnie dojść do porozumienia ze sprzedawcą!
Ostatni z realizowanych tematów brzmi „Zarządzamy budżetem domowym”. Większość z nas doskonale zdaje sobie sprawę z dostępności pewnych źródeł przychodu jedynie w niektórych miesiącach w roku… Młodzież jest grupą potencjalnych usługodawców szczególnie uzależnionych od sezonowości, bowiem duża część prac, które wykonują w celach zarobkowych – np. odśnieżanie podjazdów na posesjach, zbieranie owoców i warzyw, koszenie trawników sąsiadom – nie jest niestety możliwa przez cały rok. Nie każdy jednak świadomie planuje swoje wydatki z uwzględnieniem sezonowości, nie każdy też ma wykształcone umiejętności oszczędzania – a warto ćwiczyć je w praktyce, co właśnie robimy podczas warsztatów. Poza tym prelegentka przybliża uczniom podstawowe pojęcia i zasady związane z zadłużeniem, takie jak chociażby spirala długu, rolowanie długu, wiarygodność finansowa czy zdolność kredytowa.

Realizując projekt „Świętokrzyskie Mistrzostwa Ekonomiczne” mamy nadzieję, że wdrażane w szkołach działania edukacyjne przyczynią się do wzmocnienia świadomości konsumenckiej uczniów i rozwoju umiejętności wykorzystania nowoczesnych rozwiązań i nowych produktów na rynku finansowym.  I – kto wie – może również zainspirują do poszukiwania własnej drogi w biznesie?

W imieniu władz Akademickiej Fundacji Staropolskiej oraz Staropolskiej Szkoły Wyższej pragnę jeszcze raz podziękować wszystkim placówkom oświatowym biorącym udział w projekcie za umożliwienie realizacji warsztatów z ich podopiecznymi, bardzo dobrą współpracę organizacyjną i serdeczne przyjęcie naszej inicjatywy edukacyjnej.

dr Eliza Sułkiewicz
Koordynator Projektu „Świętokrzyskie Mistrzostwa Ekonomiczne”