Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – 3 semestralne studia podyplomowe
Studia adresowane są do nauczycieli, pedagogów i psychologów oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Celem ich jest przygotowanie do wspierania rozwoju dzieci i młodzieży oraz udzielania różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej w obszarze oświaty i edukacji . W czasie studiów słuchacze zdobywają wiedzę i umiejętności potrzebne do rozumienia problemów pojawiających się w różnych środowiskach wychowawczych i na poszczególnych szczeblach edukacji oraz planowania i prowadzenia oddziaływań profilaktycznych, korekcyjnych i terapeutycznych.
Studia trwają dwa semestry dla psychologów i pedagogów oraz trzy semestry dla absolwentów innych kierunków. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń i zajęć warsztatowych.
Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z następujących obszarów:
- psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
- systemowe rozumienie problemów rodziny
- diagnoza i terapia psychologiczna
- diagnoza i terapia pedagogiczna
- wspieranie rozwoju poznawczego
- wspieranie rozwoju osobowości
- planowanie oddziaływań korekcyjno-terapeutycznych
- opracowanie opinii psychologiczno-pedagogicznych
- prowadzenie grup wsparcia i indywidualnej terapii wspierającej
Charakterystyka studiów:
Studia skierowane są do pedagogów szkolnych, pracowników socjalnych, kuratorów, osób zatrudnionych w placówkach wspierających pracę przedszkola i szkoły, placówkach opiekuńczo- wychowawczych, poradniach, świetlicach terapeutycznych i socjoterapeutycznych, domach dziecka, którzy są zainteresowani udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży oraz ich rodzinom, wychowawcom, nauczycielom. W toku studiów słuchacze zdobędą pogłębione umiejętności m. in. w zakresie: organizowania i prowadzenia działań pomocowych wobec wspomaganych oraz wspierających rodziców i nauczycieli, diagnozowania i identyfikowania środowiska życia, potrzeb społecznych, trudności wychowawczych, edukacyjnych osób korzystających ze wsparcia, metodyki pracy ze wspomaganymi, a także konstruowania warsztatu pracy doradcy. Studia obejmują moduł przedmiotów z zakresu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego (poradoznawstwa, poradnictwa rodzinnego, wychowawczego, edukacyjno-zawodowego, kariery, psychologii rozwojowej, klinicznej), jako podstawowej formy udzielania pomocy. Zdobyta wiedza i umiejętności dadzą możliwość pełnienia roli lidera w projektowaniu, organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w obrębie rozwiązywania problemów wychowawczych, edukacyjnych i zawodowych. Absolwenci mogą wykorzystywać zdobyte kompetencje w dotychczas pełnionych rolach zawodowych lub podejmować zatrudnienie w instytucjach edukacyjnych, zgodnie ze wcześniej uzyskanymi kwalifikacjami. Studia, m. in., przygotowują do realizacji zadań wynikających z rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach.
Wykaz modułów/przedmiotów
- Moduł
I przedmiotów z zakresu wiedzy poradoznawczej:
- poradoznawstwo
- wybrane zagadnienia psychologii rozwojowej
- kariera w perspektywie biograficznej
- poradnictwo rodzinne
- poradnictwo wychowawcze
- wybrane zagadnienia psychologii klinicznej
- etyka pracy doradcy
- Moduł
II przedmiotów kształcenia diagnostycznego:
- diagnoza środowiska życia wspomaganych
- identyfikowanie potrzeb społecznych
- identyfikacja sieci wsparcia psychologiczno-pedagogicznego
- diagnozowanie trudności wychowawczych i edukacyjnych
- etnografia organizacji pomocowej
- Moduł
III kształtowania kompetencji pomocowych:
- metodyka pracy z grupą
- orientacja i poradnictwo edukacyjno-zawodowe
- trening umiejętności doradczych
- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży
- projektowanie zajęć wspierających nauczycieli
- praca poradnicza w środowisku zróżnicowanym kulturowo
- metodyka pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- profilaktyka wypalenia zawodowego
- profilaktyka przemocy
- Moduł przygotowania pracy dyplomowej.
- Moduł
praktyk:
- praktyka obserwacyjno-asystencka
- praktyka asystencko-zadaniowa.
Po zrealizowaniu modułu zajęć specjalnościowych absolwent:
- w
zakresie wiedzy:
- zna terminologię z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zna wybrane metody i techniki diagnozowania środowiska życia wspomaganego, trudności wychowawczych, edukacyjnych i dydaktycznych w poradnictwie,
- posiada wiedzę na temat organizowania i prowadzenia zajęć wspierających dzieci, młodzież i nauczycieli,
- ma wiedzę na temat instytucjonalnych form pomocy i zasad budowania sieci wsparcia dla wspomaganych identyfikuje wybrane metody i techniki stosowane w pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- w
zakresie umiejętności:
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej do projektowania, organizowania i prowadzenia działań pomocowych,
- potrafi diagnozować poszczególne rodzaje problemów rozwojowych, edukacyjnych, wychowawczych, zawodowych, środowiskowych przy użyciu wybranych metod i technik pomocowych,
- potrafi komunikować się z uczniami, rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- dobiera podstawowe metody i techniki pomocy do sytuacji osób korzystających ze wsparcia,
- umie prowadzić działania pomocowe skierowane do wybranej grupy osób korzystających z porady,
- potrafi indywidualizować działania pomocowe i dostosowywać metody do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wspomaganych,
- potrafi
analizować przebieg relacji pomocowej i modyfikować ją zgodnie
z ustalonymi celami i potrzebami osób radzących się, - potrafi organizować zajęcia wspierające dzieci i młodzież w rozwoju,
- potrafi budować sieć wsparcia dla wspomaganych i ich rodzin jako klientów indywidualnych oddziaływań pomocowych,
- w
zakresie kompetencji społecznych:
- jest świadomy znaczenia wiedzy z różnych dyscyplin zakresie organizowania i prowadzenia pomocy,
- rozumie odpowiedzialność osoby udzielającej wsparcia i wagę prowadzenia działań pomocowych w sytuacjach szkolnych,
- ma świadomość etycznego wymiaru diagnozowania problemów wychowawczych, edukacyjnych i dydaktycznych osób radzących się i prowadzenia procesów pomocowych ,
- posiada kompetencje w zakresie komunikowania się z osobami radzącymi się, jak również z osobami z najbliższego otoczenia i specjalistami, którzy są zaproszeni do współpracy,
- rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia umiejętności pomocowych.
Łączna ilość godzin – 600
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 sierpnia 2022r. poz.1769 w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2018r. poz. 1668)
Kwalifikacje:
przygotowanie
specjalistów w obszarze oświaty do planowania, organizowania i
udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej osobom z różnego
rodzaju trudnościami w funkcjonowaniu oraz deficytami rozwojowymi.
Organizacja studiów:
Studia trwają trzy semestry. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele,
Warunkiem ukończenia studiów jest uczestnictwo w zajęciach, zdanie egzaminów i uzyskanie zaliczeń przewidzianych w planie studiów, a także uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu dyplomowego.
Zasady rekrutacji:
- karta zgłoszenia na studia podyplomowe;
- poświadczona przez uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia;
- kopia dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia (w przypadku kandydatów na studia będących cudzoziemcami);
- 1 podpisana, aktualna fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych. Zdjęcie w wersji drukowanej kandydat składa razem z pozostałymi dokumentami;
- umowa o świadczenie usług edukacyjnych (podpisana w dwóch egzemplarzach) dostępna w siedzibie Wydziału.
Informacji udziela Dziekanat StANS w Kielcach tel. 041 345 85 88