
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
(z możliwością ukończenia kursu na wychowawcę wypoczynku)
Misja kierunku
Misją kierunku jest kształcenie studentów zgodnie z oczekiwaniami społeczeństwa informacyjnego oraz kształtowania u studentów predyspozycji potrzebnych do życia w społeczeństwie permanentnej transformacji, pozwalających utrzymywać przez całe zawodowe życie otwartość na zmiany, innowacyjność, mobilność intelektualną oraz potrzebę ciągłego uczenia się.
Absolwent kierunku uzyskuje kwalifikacje zgodnie z założeniami nowego profesjonalizmu rozwijając swoje dyspozycje intelektualne i osobowościowe do refleksyjnego interpretowania rzeczywistości społecznej i edukacyjnej. Absolwenci należą do grupy specjalistów w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz uzyskują kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej.
Organizacja studiów
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – studia stacjonarne, kierunek kształcenia o profilu praktycznym w trakcie 5-letnich studiów jednolitych magisterskich, 10 semestrów, studia kończą się uzyskaniem tytułu magistra.
Kontynuacja nauki
Po ukończeniu studiów absolwent może podjąć naukę na studiach podyplomowych umożliwiających zdobycie dodatkowych kwalifikacji i kompetencji zawodowych, bądź na studiach III stopnia – doktoranckich promujących rozwój naukowo-badawczy.
Co zyskuję studiując
Podejmując studia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna studenci mają możliwość uzyskania wysokich kwalifikacji zawodowych oraz umiejętności praktycznych.
W toku studiów realizują praktyki krajowe i zagraniczne. Dzięki wieloletniej współpracy
z partnerami zagranicznymi mogą je odbywać w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Grecji, Słowacji
i innych miejscach na świecie. Praktyki zawsze łączymy z nauką języka obcego. Kończąc studia absolwenci uzyskują fascynujący zawód nauczyciela, który jest ponadczasowy i niezwykle satysfakcjonujący.
Opis kierunku
Absolwent studiów Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, studia magisterskie potrafi wykorzystać poszerzoną wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, socjologiczną do realizacji procesów edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, wie jak interpretować złożone zjawiska społeczne i sytuacje opiekuńczo-wychowawcze oraz zna zasady funkcjonowania systemu edukacji Wie jak współpracować z rodziną oraz instytucjami działającymi na rzecz dziecka i uczniów w trudnej sytuacji życiowej, potrafi wykorzystać nabyte kompetencje do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów o charakterze praktycznym z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, potrafi animować, monitorować i dokonywać ewaluacji zajęć edukacyjnych oraz opiekuńczo-wychowawczych; prowadzić adekwatne oddziaływania w stosunku do wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz stosować nowoczesne metody w pracy z dzieckiem zdolnym; współpracować ze specjalistami, diagnozować potrzeby, możliwości i ograniczenia dzieci i uczniów oraz indywidualizować proces kształcenia i wychowania, Absolwent jest gotowy do samokształcenia i kreatywnego samorozwoju, potrafi refleksyjnie ocenić swoją rolę zawodową i postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Absolwent jest przygotowany do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola w różnych typach placówek wychowania przedszkolnego i nauczyciela klas I-III w szkołach podstawowych, zarówno publicznych, jak i niepublicznych.
Współpraca z Przedszkolem Samorządowym nr 6 im. Wandy Chotomskiej w Myślenicach
Współpraca pomiędzy Staropolską Akademią Nauk Stosowanych w Kielcach filia Myślenice, a Przedszkolem Samorządowym nr 6, im. Wandy Chotomskiej w Myślenicach rozpoczęła się w roku 2020, a od 1 grudnia 2021r. na mocy „Porozumienia o współpracy, pedagogicznej i kulturalnej w zakresie kierunku pedagogika” Przedszkole Samorządowe nr 6 zostało Przedszkolem Ćwiczeniowym dla studentów Staropolskiej Akademii Nauk Stosowanych.
W ramach porozumienia Przedszkole prowadzi zajęcia otwarte dla studentów, umożliwia odbywanie praktyk pedagogicznych studentom, umożliwia prowadzenie badań wśród nauczycieli Przedszkola, a przede wszystkim daje studentom możliwość uczestnictwa w zajęciach na zasadzie ćwiczeniowej i warsztatowej na terenie przedszkola dzięki czemu poznają oni specyfikę pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz specjalistów zatrudnionych w przedszkolu.
Staropolska Akademia Nauk Stosowanych umożliwia kadrze pedagogicznej Przedszkola udział w konferencjach naukowych, seminariach, szkoleniach czy też wykładach organizowanych przez uczelnię, udział nauczycieli i dzieci w projektach naukowo – badawczych oraz wspiera przedszkole przyczyniając się do rozbudzania ciekawości poznawczej u dzieci.
Zarówno Przedszkole jak i Staropolska Akademia Nauk Stosowanych podejmują wspólne działania na rzecz społeczności lokalnej, np. w ubiegłym roku szkolnym studenci wraz z kadrą przedszkola zorganizowali zabawy sportowo – rekreacyjne, w formie Pikniku Rodzinnego pod nazwą „Studenci pedagogiki dzieciom”, a w bieżącym roku szkolnym przygotowywany jest happening z okazji Pierwszego Dnia Wiosny.
Fundacja Dwujęzyczny Przedszkolak
Staropolska Akademia Nauk Stosowanych podpisała umowę z Fundacją Dwujęzyczny Przedszkolak. Już od stycznia 2025r. studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej będą realizować praktyki studenckie w oparciu o założenia programu dwujęzyczności. Program zakłada rozwijanie kompetencji i umiejętności przyszłych nauczycieli i wychowawców przedszkolnych, umożliwia dostęp do instrumentarium w postaci zestawu materiałów dydaktycznych wraz z przewodnikiem metodycznym. Materiały udostępnione w ramach programu na platformie edukacyjnej online pozwolą na uatrakcyjnienie zajęć prowadzonych przez studentów w ramach praktyk w przedszkolu. Jednocześnie dzięki szczegółowemu przewodnikowi metodycznemu i scenariuszom zabaw przyszli nauczyciele rozwijają swój warsztat pracy. Jesteśmy zaszczyceni możliwością udziału w tym przedsięwzięciu, za co serdecznie dziękujemy Pani prof. UJK dr hab. Agnieszce Szplit – autorce i głównej metodyczce Ogólnopolskiego Programu Dwujęzyczny Przedszkolak. Z ramienia uczelni koordynatorem praktyk została dr Leokadia Urbaniak.