Szanowni Studenci Instytutu Psychologii
Życzę udanego wypoczynku, a szczególnie nadrobienia, chociaż w części tych studenckich weekendów, spędzonych poza gronem bliskich osób. Naładujcie akumulatory na kolejny rok i wygłodzeni wiedzy z radośnie twórczą energią powróćcie do nas w Październiku.
A jeśli będzie Wam się trochę nudziło, to warto zaznajomić się z projektem „Ustawy o zawodzie Psychologa”: https://drive.google.com/file/d/1p6GVRB0DFavxGWfT6xDiOMes1YRMcpmL/view?usp=sharing
Dziekan IP,
Marek Graczyk
Informacje ze środowiska psychologicznego:
Polskie Towarzystwo Psychologiczne
Newsletter (V): Co nowego w nauce
Przesyłamy 5 numer Newslettera wydawanego przez zespół psychologów akademickich PTP, przedstawiającego najnowsze trendy, tematy i badania, nad którymi pracują psychologowie w nauce. Załączamy też linki do tekstów naukowych. Mamy nadzieję, że informacje będą przydatne w Państwa praktyce i pracy naukowej. Kolejne numery będą przesyłane raz w miesiącu. Jeśli chcecie się Państwo podzielić interesującymi tematami, prosimy o przesyłanie informacji na adres: beata.krzywosz-rynkiewicz@psych.org.pl
O czym dyskutują psychologowie
Neuropsychologia: Apatia – symptom zaburzeń psychicznych czy patologia mózgu
Apatia to stan, z którym psychologowie ale też lekarze czy nauczyciele spotykają się chyba najczęściej. Jest ona wskazywana jako symptom w różnych jednostkach chorobowych. Jednak od kilku dekad wyodrębnia się ją także jako niezależny syndrom towarzyszący wielu schorzeniom neurologicznym. Możliwości jego rozpoznawania i różnicowania, zwłaszcza od depresji, ma podstawowe znaczenie dla efektywności oddziaływań terapeutycznych. Magdalena Roessler-Górecka, przedstawia kryteria diagnostyczne zespołu apatii a także jej związki z patologią mózgu. Przeczytaj artykuł: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/9439
Neuropsychologia: Móżdżek – struktura regulująca motorykę czy czynności psychiczne
Móżdżek kojarzy się najczęściej z ośrodkiem regulacji czynności ruchowych. Nic bardziej błędnego. Reguluje on także procesy psychiczne. Problem polega jednak na tym, ze objawy uszkodzenia móżdżku są mało swoiste i trudne do usystematyzowania. Krzysztof Jodzio opisuje procesy językowe i poznawcze, zaangażowane w rozwiązywanie problemów zawierających metafory i podobieństwa u osób z wyizolowanym uszkodzeniem móżdżku. Przeczytaj artykuł: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pp/article/view/9289
Dobrostan: Kiedy wybaczanie uszczęśliwia
Wybaczanie nie jedno ma imię. Można wybaczać w pełni, z powinności. Można wybaczać przyzwalając na doznaną krzywdę. Można też nie wybaczać. Czy istnieje zależność pomiędzy wybaczaniem a doświadczanym dobrostanem. Ludwika Wojciechowska analizuję ten problem w swoim artykule. Przeczytaj: https://pfp.ukw.edu.pl/archive/article/534/wojciechowska-sila-charakteru–dyspozycja-do-wybaczania–a-dobrostan-psychiczny/
Nowoczesne technologie: Sztuczna inteligencja a wsparcie zdrowia psychicznego
To, ze czat GPT zmienia nasze życie jest truizmem. Uczniowie widzą w nim szanse na pisanie esejów, nauczyciele i akademicy szukają sensownych sposobów jego etycznego użycia. Sztuczna inteligencja (AI) wkracza też do medycyny i psychologii klinicznej. Wprawdzie obecnie trudno sobie wyobrazić, aby inteligentne urządzenia całkowicie wyeliminowały specjalistów w procesie diagnozy i terapii, jednak niewątpliwie mogą ułatwić podejmowanie decyzji również w kwestii zdrowia psychicznego. Czy wiecie, że AI może z powodzeniem być stosowana w badaniach przesiewowych, których celem jest wyodrębnienie osób z zaburzeniami psychotycznymi z ogólnej populacji? Dotychczasowe próby są bardzo obiecujące… Helena Perenc, Lidia Perenc z Instytutu Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Rzeszowskiego (UR), publikują na łamach kwartalnika WGLĄD, wydawanego przez Instytut Psychologii UR, przegląd najnowszych osiągnięć w tym obszarze wskazując na szanse i zagrożenia. Przeczytaj: https://www.ur.edu.pl/files/ur/import/private/57/PSYCHOLOGIA/WGL%C4%84D/Wybrane%20artyku%C5%82y/sztuczna_inteligencja.pdf
Współpraca międzynarodowa PTP – Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne (APA): Wykorzystanie wiedzy psychologicznej do zrozumienia i zwalczania dezinformacji
Dezinformacja jest plagą ostatnich lat. Szacuje się, że stanowi ona do 29% ogólnej liczby czytanych wiadomości. Raport przygotowany przez APA opisuje aktualną dostępną wiedzę psychologiczną na temat dezinformacji, w szczególności w odniesieniu do zdrowia. Odpowiedzi na poniższe pytania można znaleźć klikając linki raportu:
How and why does misinformation spread? (Jak i dlaczego rozprzestrzenia się dezinformacja?) https://www.apa.org/topics/journalism-facts/how-why-misinformation-spreads
What psychological factors make people susceptible to believe and act on misinformation? (Jakie czynniki psychologiczne sprawiają, że ludzie są skłonni wierzyć i działać w oparciu o dezinformację?) https://www.apa.org/topics/journalism-facts/misinformation-belief-action
8 recommendations for countering misinformation (8 zaleceń dotyczących przeciwdziałania dezinformacji) https://www.apa.org/topics/journalism-facts/misinformation-recommendations
Newsletter (VI): Co nowego w nauce
Przesyłamy 6 numer Newslettera wydawanego przez zespół psychologów akademickich PTP, przedstawiającego najnowsze trendy, tematy i badania, nad którymi pracują psychologowie w nauce. Załączamy też linki do tekstów naukowych. Mamy nadzieję, że informacje będą przydatne w Państwa praktyce i pracy naukowej. Kolejne numery będą przesyłane raz w miesiącu. Jeśli chcecie się Państwo podzielić interesującymi tematami, prosimy o przesyłanie informacji na adres: beata.krzywosz-rynkiewicz@psych.org.pl.
O czym dyskutują psychologowie
1. Czy traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa są związane ze specyficzną organizacją osobowości oraz nadużywaniem alkoholu?
Coraz większa grupa ekspertów potwierdza, że urazy z dzieciństwa mają znaczenie w powstawaniu psychopatologii, m.in. organizacji osobowości typu borderline, która z kolei jest uznawana za czynnik ryzyka uzależnienia od alkoholu. Ewa Wojtynkiewicz w swoim badaniu podjęła się weryfikacji związków między wymiarami osobowości, doświadczaniem urazów interpersonalnych w dzieciństwie i używaniem alkoholu. Czytaj artykuł
2. ASD, ADHD, PTSD – jak subtelne różnice mogą prowadzić do różnych diagnoz
Rozwój wiedzy na temat psychopatologii porządkuje wiedzę w zakresie diagnozy różnicowej. Z drugiej strony odkrywane są kolejne podobieństwa między objawami różnych jednostek chorobowych i zaburzeń, co prowadzi do wyzwań diagnostycznych. Artykuł Ewy Odachowskiej-Rogalskiej skupia się na analizie różnicowania diagnoz klinicznych zaburzeń ze spektrum autyzmu, zespołu nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzeń po stresie traumatycznym wśród dzieci. Czytaj artykuł
3. Czy struktura osobowości ma związek z satysfakcją ze związku romantycznego?
Organizacja osobowości warunkuje to, jak odbieramy codzienne wydarzenia życiowe oraz jak funkcjonujemy w intymnym związku. Osoby z zaburzeniami i chorobami psychicznymi odczuwają mniejszą satysfakcję z życia oraz przejawiają problemy interpersonalne. Na bazie powyższych przesłanek Emilia Soroko w swoim badaniu analizuje jak zaburzona struktura osobowości ujawnia się w ocenie satysfakcji z życia oraz relacji z innymi ludźmi. Czytaj artykuł
4. Jak COVID-19 zmienił funkcje poznawcze
Efekty pandemii odczuwamy do dzisiaj. To, że COVID-19 powodował wiele szkód w zdrowiu somatycznym jest wiedzą powszechną. I choć potocznie dyskutuje się o jego konsekwencjach dla ograniczenia funkcji poznawczych (kłopoty z pamięcią, mgła mózgowa), to badań prowadzonych w reżimie naukowych jest niewiele. Ewa Malinowska, Dominika Żarnecka, Emilia Łojek oraz Zespół Badawczy NeuroCovid w swoim artykule przedstawiają wyniki podłużnego badania oceniającego funkcje poznawcze osób, które chorowały na COVID-19 oraz dynamikę tych zmian. Czytaj więcej
5. Bezpłatne staże wspierane przez EFPA dla członków PTP W ramach budowania potencjału w zakresie zdrowia psychicznego program EU4Health umożliwia udział w dwóch projektach wymiany międzynarodowej: (1) Europejskim programie wymiany w zakresie zdrowia psychicznego (na poziomie międzynarodowym prowadzonym w języku angielskim) (2) Krajowym programie szkoleniowym w zakresie zdrowia psychicznego (na poziomie regionalnym prowadzony w języku kraju goszczącego). Dowiedz się więcej i aplikuj.
Biuletyn PSPRC nr 38
W imieniu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka, przesyłam Biuletyn nr 38.
Znajdziecie w nim Państwo bieżące informacje, które mogą być przydatne zarówno w pracy naukowej, jak i praktyce psychologicznej, m.in.:
• Felieton pt. Z kryzysem psychologii do Kanta s. 3-10
• Podsumowanie 32. Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej i informacjo o nagrodach wręczonych podczas konferencji s. 11-20
• Streszczenia nagrodzonych i wyróżnionych podczas konferencji plakatów s. 21-26
• Skrót z wykładu otwartego o życiu w pojedynkę jako niejasnej stracie s. 27
• Informacje o najnowszym numerze Psychologii Rozwojowej s. 28
• Informacje o V Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w szkole s. 25-26
• I kilka innych ciekawych informacji.
Aktualny numer Biuletynu znajdziecie Państwo pod linkiem: https://psprc.edu.pl/wp-content/uploads/2024/07/Biuletyn_PSPRC_nr38.pdf lub do pobrania ze strony internetowej PSPRC: https://psprc.edu.pl/biuletyn
Zachęcamy Państwa do wydrukowania wybranych stron Biuletynu i umieszczenia na tablicach informacyjnych w Waszych instytucjach. Zachęcamy też do nadsyłania tekstów o interesujących wydarzeniach, przemyśleniach, odkryciach, rekomendacjach, które mogą zainspirować nasze środowisko i pomóc w codziennej pracy.
Propozycje tekstów do Biuletynu można przesyłać na adres: natalia.murawska@phdstud.ug.edu.pl lub maria.kazmierczak@ug.edu.pl
Nasz Biuletyn dociera już do ponad 900 osób zajmujących się rozwojem człowieka w Polsce.
Z pozdrowieniami i życzeniami udanych wakacji,
Maria Kaźmierczak i Natalia Murawska
PS. W związku z wdrożeniem w Polsce przepisów o ochronie danych osobowych RODO, jeśli nie jesteście Państwo zainteresowani otrzymywaniem Biuletynu, proszę o informację zwrotną o wykreśleniu Waszego adresu z naszej listy
Polskie Stowarzyszenie Psychologii Rozwoju Człowieka
Ingardena 6, Kraków, Polska
Szanowni Państwo,
Mamy przyjemność przekazać Państwu Komunikat II dotyczący IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Kliniczne aspekty diagnozy psychologicznej”, która odbędzie się 17-18.10.2024 w Bydgoszczy. Serdecznie zapraszamy do zgłaszania swojego udziału oraz zapoznania się ze szczegółami – Naszymi Gośćmi prowadzącymi wykłady inauguracyjny i plenarne jak i terminami zgłoszeń.
W tegorocznej edycji Konferencji skupimy się na zagadnieniach psychologicznej diagnozy klinicznej, jej problemach i nowościach z perspektywy różnych chorób, zaburzeń i trudności psychicznych.
Wszelkie informacje zjadziecie Państwo na stronie wydarzenia https://www.kadp.com.pl/
Zachęcamy również do śledzenia wydarzenia na FB IV Ogólnopolska Konferencja Kliniczne Aspekty Diagnozy Psychologicznej
Z serdecznymi pozdrowieniami,
Organizatorzy IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej
„Kliniczne aspekty diagnozy psychologicznej”