bip-header

XXXI Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej: Uczenie się przez całe życie. Ludzie i kompetencje.

W dniach od 18 do 20 września 2025 r. w siedzibie Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyła się XXXI Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej: Uczenie się przez całe życie. Ludzie i kompetencje.

XXXI Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej: Uczenie się przez całe życie. Ludzie i kompetencje.  W  dniach od 18 do 20 września 2025 r. w siedzibie Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyła się XXXI Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej: Uczenie się przez całe życie. Ludzie i kompetencje. Głównym organizatorem i pomysłodawcą powyższej konferencji było Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, które skupia wiele słynnych osobistości ze świata nauki związanych z diagnostyką edukacyjną na czele z prof. dr hab. Bolesławem Niemierko. Coroczne konferencje gromadzą wielu dydaktyków: dyrektorów szkół, pracowników OKE, konsultantów z ośrodków doskonalenia nauczycieli, pracowników naukowo -dydaktycznych uczelni (głównie kierunków pedagogicznych i psychologii), a także przedstawicieli władz oświatowych.

https://2025.ptde.pl/pl/program

Naszą Uczelnię reprezentowała Maria Krogulec-Sobowiec Dyrektor Instytutu Nowoczesnych Specjalizacji i Kwalifikacji Zawodowych, która wygłosiła na XXXI KDE dwa referaty. Zostały one włączone w formie artykułów do publikacji pokonferencyjnej „Uczenie się przez całe życie. Ludzie i kompetencje”. Moc fabuły baśni dydaktycznej w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” to był temat pierwszego wystąpienia, w którym autorka przedstawiała ideę, realizację oraz efekty projektu edukacyjnego dla starszych przedszkolaków i uczniów edukacji wczesnoszkolnej „Staropolska Akademia Kopernikańska dla Najmłodszych” opartego na fabule baśni dydaktycznej. W baśni tej TERAŹNIEJSZOŚĆ, czyli „tu i teraz” dzieci z danego przedszkola / z danej szkoły podstawowej zderza się z PRZESZŁOŚCIĄ dotyczącą dokonań Mikołaja Kopernika i kosmiczną PRZYSZŁOŚCIĄ reprezentowaną przez rówieśników planety Kopernikana. Zaproponowane aktywności dla dzieci (zadania, ćwiczenia, konkursy) są zgodne z podstawą programową, a dzięki ich realizacji rozwijana jest motywacja wewnętrzna najmłodszych i osiągane potrzeby wyższych poziomów hierarchii potrzeb Maslowa.

Zaś tytuł drugiego wystąpienia Marii Krogulec-Sobowiec brzmiał: „Kwalifikacja wolnorynkowa KSZTAŁTOWANIE U DZIECI I MŁODZIEŻY KOMPETENCJI PRZYSZŁOŚCI Z WYKORZYSTANIEM GIER DYDAKTYCZNYCH jako propozycja dla nauczycieli w ramach uczenia się przez całe życie”.

Projekt powyższej kwalifikacji powstał w Staropolskiej Akademii Nauk Stosowanych w Kielcach w odpowiedzi na cele i obszary oddziaływania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030, a także po analizie raportów: Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” i Building a Common Language for Skills at Work A Global Taxonomy, WEF January 2021. Również obserwacje własne stosunku nauczycieli różnych etapów edukacyjnych do kształowania kompetencji przyszłości u dzieci i młodzieży miały znaczący wpływ na powstanie projektu wolnorynkowej dla nauczycieli: „Kształtowanie u dzieci i młodzieży kompetencji przyszłości z wykorzystaniem gier dydaktycznych”.

W wystąpieniu został zaprezentowany opis procesu walidacji 15 efektów uczenia się kandydatów ubiegających się o uzyskanie powyższej kwalifikacji wolnorynkowej oraz informację o przeprowadzonym w 2022 r. pilotażu narzędzi walidacji tego projektu kwalifikacji, w którym wzięli udział przedstawiciele nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz wszystkich etapów edukacyjnych.

Przedstawione zostały także rezultaty krótkiego pilotażowego wdrożenia kształtowania u dzieci i młodzieży kompetencji przyszłości z wykorzystaniem gier dydaktycznych (w tym łamigłówek logicznych i gier z obszaru kodowania – programowania) w 3 placówkach oświatowych (w województwie świętokrzyskim oraz w małopolskim).