bip

Pedagogika – I Stopień

Dostępne w miastach

Misja

Misją kierunku jest kształcenie studentów zgodnie z potrzebami społeczeństwa informacyjnego i gospodarki wiedzy, zdolnych do tworzenia nowych wartości, społecznych, kulturowych i ekonomicznych, kształtowanie u studentów predyspozycji potrzebnych do życia w społeczeństwie permanentnej transformacji, pozwalających utrzymywać przez całe zawodowe życie otwartość na zmiany, innowacyjność, mobilność intelektualną oraz potrzebę ciągłego uczenia się, a także tworzenie warunków dla kształtowania się i upowszechniania postaw innowacyjnych i przedsiębiorczych, jednocześnie nastawionych na kierowanie się wartościami.

Koncepcja kształcenia na kierunku: pedagogika jest ściśle powiązana z istniejącymi wymaganiami formalnymi prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu – program kształcenia uwzględnia szczegółowe efekty uczenia się kompatybilne z szeroko rozumianą praktyką zawodową.

Kierunek ten adresowany jest do osób zainteresowanych wychowaniem, dzieckiem, edukacją, komunikacją, pracą z drugim człowiekiem.

Studia I stopnia licencjackie, 3-letnie o profilu praktycznym

Specjalności:

  • logopedia,
  • resocjalizacja,
  • pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
  • edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna (II i III rok studiów)

Studia trwają 6 semestrów i skoncentrowane są na przygotowaniu absolwentów do podejmowania różnorodnych działań w sferze pedagogiki w określonych specjalnościach.

Celem studiów jest pobudzenie u studentów aktywności poznawczej oraz przygotowanie absolwentów do zaistnienia w konkretnych przestrzeniach rynku pracy i zdobycie przez nich kwalifikacji oraz kompetencji do realizacji profesjonalnych zadań zawodowych związanych
z wybraną specjalnością.

Studia licencjackie na kierunku pedagogika realizują cele związane z szeroko rozumianą praktyką pedagogiczną w różnych środowiskach i w odniesieniu do różnych grup wiekowych.

Absolwent studiów licencjackich na kierunku pedagogika zostaje wyposażony w podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki i w niezbędnym wymiarze z zakresu podstaw jej nauk pomocniczych, głównie psychologii i socjologii. Ponadto absolwent nabywa podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu komunikacji interpersonalnej, diagnostyki pedagogicznej, organizowania własnego warsztatu pracy pedagogicznej oraz projektowania i wdrażania działań z zakresu wybranej specjalności. Nabyte kompetencje weryfikowane są
w toku praktyk.

Absolwent studiów pierwszego stopnia posiada kompetencje pozwalające na samodzielne radzenie sobie z typowymi zadaniami związanymi z działalnością pedagogiczną, zgodnie ze specjalnością, projektowanie własnych rozwiązań problemowych, wdrażanie tych rozwiązań oraz ich ewaluację. Nabyte kompetencje pozwalają mu na stosowanie metod naukowego poznania dla rozpoznawania problemów, diagnozowania zjawisk i procesów edukacyjnych i tym samym podejmowania próby ich wyjaśniania i postulowania rozwiązań w typowych sytuacjach pedagogicznych.

Kształcenie realizowane jest w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów, z uwzględnieniem praktyk, co gwarantuje kompleksowe teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zawodu.

Absolwent jest przygotowany do planowania własnej drogi rozwoju i kariery zawodowej.

Studia kończą się uzyskaniem dyplomu i tytułu licencjata.

Po ukończeniu studiów, absolwent posiada kompetencje pozwalające na podjęcie studiów II stopnia, bądź studiów podyplomowych.

Specjalności

Logopedia

Celem specjalności jest przygotowanie absolwenta do pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, a także osobami z niepełnosprawnością i różnymi dysfunkcjami. Studia przygotowują w pełni  do  pracy diagnostyczno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami mowy, języka i komunikacji  oraz do działań z zakresu profilaktyki logopedycznej  i wczesnej interwencji na poziomie poradnictwa ogólnego. Absolwent studiów jest przygotowany do współpracy ze służbami wspierającymi rodzinę, instytucjami opieki i wychowania; diagnozowania i projektowania oraz realizowania działalności terapeutycznej, a także wspomagania procesu wychowania z wyeksponowaniem niwelowania zaburzeń komunikacji.

Absolwent może podjąć zatrudnienie w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, placówkach wspierających rodzinę, prywatnych gabinetach logopedycznych.

Resocjalizacja

Celem specjalności jest przygotowanie absolwenta do pracy z dziećmi, młodzieżą, przejawiającymi symptomy niedostosowania społecznego, z zaburzeniami zachowania, bądź objętych kuratelą sądową, oraz młodocianymi i osobami dorosłymi, które weszły w konflikt z prawem. Absolwent studiów jest przygotowany do prowadzenia działań resocjalizacyjnych obejmujących proces opieki, wychowania i terapii. Współpracuje ze służbami wspierającymi rodzinę, instytucjami opieki i wychowania w zakresie projektowania i realizowania środowiskowej działalności profilaktycznej, diagnozowania wpływów środowiska i minimalizowania jego negatywnych działań, a także wspomagania procesu wychowania z wyeksponowaniem działań resocjalizujących.

Absolwent może podjąć zatrudnienie w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, placówkach socjoterapeutycznych, instytucjach przeciwdziałającym patologiom społecznym, sądach, policji, zakładach karnych.

Opiekuńczo- wychowawcza

Celem specjalności jest przygotowanie absolwenta do pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi i starszymi, a także osobami z niepełnosprawnością i różnymi dysfunkcjami. Absolwent studiów jest przygotowany do współpracy ze służbami wspierającymi rodzinę, instytucjami opieki i wychowania; projektowania i realizowania środowiskowej działalności profilaktycznej; do diagnozowania wpływów środowiska i minimalizowania jego negatywnych działań, a także wspomagania procesu wychowania z wyeksponowaniem działań opiekuńczych.

Absolwent może podjąć zatrudnienie w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, placówkach wspierających rodzinę, instytucjach przeciwdziałających patologiom społecznym.

Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna

Celem specjalności jest przygotowanie absolwenta do pracy z dziećmi w charakterze nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w ramach kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej. Absolwent studiów jest przygotowany do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Ponadto do współpracy z rodzicami, instytucjami opieki i wychowania. Absolwent wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. Jest przygotowany do realizowania zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych, wynikających z roli nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego.

Absolwenci mogą pełnić rolę nauczyciela w placówkach wychowania przedszkolnego oraz nauczyciela szkoły podstawowej w zakresie kształcenia zintegrowanego w klasach I-III, placówkach zapewniających opiekę całodobową oraz w żłobkach i klubach dziecięcych.